Liane_versteegC.G. Versteeg
Afwegingskader voor het informeren van de Raad voor de Kinderbescherming:­ antwoorden voor de jeugdhulpverlening?
 

Nieuwsbericht

MF | 01 juli 2019 20:05 | IGJ

IGJ: Verpleeghuiszorg in Nederland georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt

In ongeveer driekwart van de verpleeghuizen ervaren cliënten nabijheid, geborgenheid, vertrouwen, begrip en respect van zorgmedewerkers. De zorg wordt georganiseerd rondom de behoeften van de cliënt. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de bezoeken die de inspectie doet sinds het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg er is. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) bezoekt de komende jaren alle zorgorganisaties die verpleeghuiszorg bieden, om te toetsen hoe de kwaliteit van zorg is. Zorgorganisaties staan voor de grote opgave om te blijven innoveren en samenwerken om, ondanks het bestaande personeelstekort, goede zorg te blijven bieden.

De inspectie toetst de kwaliteit met een toetsingskader, gebaseerd op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Het toezicht is opgedeeld in drie thema’s: Aandacht voor persoonsgerichte zorg, Werken aan voldoende en deskundige zorgmedewerkers, Sturing op kwaliteit en veiligheid.

Persoonsgerichte zorg betekent dat de wensen en behoeften van de cliënt centraal staan bij het vormgeven van de zorg. De afgelopen jaren is er voor dit onderwerp veel aandacht geweest in de samenleving. De inspectie ziet in de inspectiebezoeken terug dat verpleeghuizen persoonsgerichte zorg belangrijk vinden en hierop inzetten.

Lees verder

Reageer


Reacties

Er zijn nog geen reacties.